تبلیغات
علمی ومذهبی

علمی ومذهبی
 
نویسندگان

درباره انتقال ضمان معاوضی و اثر تلف مبیع پیش از قبض راه حلهای مختلف ارائه شده است که یکی از این راه حل ها ، راه حل ارائه شده بوسیله فقهای امامیه بوده ، در این مقاله راههای عمده در این مورد را بیان کرده و در مقاله ای دیگر به مقایسه راه حل ارائه شده بوسیله فقهای امامیه و راه حل های دیگر خواهیم پرداخت به طور کلی میتوان گفت که دراین  زمینه چهار راه حل میتوان ارائه داد،‌که به ترتیب زیر میباشد.


ادامه مطلب

طبقه بندی: برتریهای نظام حقوق اسلام نسبت به نظامهای حقوقی دیگر کشورها،
[ دوشنبه 26 دی 1390 ] [ 10:04 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]

 

امروز که  تیر جفای ستمکاران مردان دانشمند را نشانه گرفته است برخود لازم میبینم که چند سطری را  برای دفاع از این مظلومیت بنویسم؛ شهادت این بزرگان  را از دو بعد مذهبی و بین المللی مورد بررسی قرار میدهیم:

گفتیم مظلومیت ، آری مظلومیت .چرا ؟‌برای اینکه در این دنیا کمتر حسن و خوبی وجود دارد که همه جهانیان در خوب بودن آن اتفاق نظر دارند. پاکدامنی و تقوی چیزی است که نه باید در مورد خوبی آن تردید باشد ولی میبینیم که حتی در بین صاحب نظران و متفکران ، هستند افرادی که عفت را صحیح نمیدانند، حتی وجود مقدس خداوند تبارک و تعالی را منکر میشوند.

خلاصه ؛ به نظر حقیر تنها چیزی که در حال حاضر کل جهانیان به حسن و خوب بودن آن ایمان واعتقاد دارند علم هست. آنهم علم به مفهوم Science . امروزه ازاینکه  صدها سال پیش در قرون وسطی دانشمندان را میکشتند ، آنها را تقبیح میکنند و یاد دانشمندانی که در این راه کشته شده اند را گرامی میدارند . بدون تردیداگر  قاتلان آنها را پیدا کنند محاکمه میکنند. تعجبم از این هست که این اتفاق در این زمان ، در قرن علم و دانش میافتد و کسی از جامعه جهانی حتی حاضر نیست آن را با یک بیانیه خشک و خالی تقبیح کند . آیا این مظلومیت نیست ؟ آیا این مظلومیت نیست که درقرونی که علم با ارزشترین و زیبا ترین بعد معنوی انسانها بوده ولی افرادی را صرفاً به خاطر علمشان میکشند و کسی حرف نمیزند.

اما از بعد مذهبی نیز باید بگویم که دو گروه هستند که عظمت و بزرگی آنها در شرع مقدس اسلام بالاخص در بین شیعیان غیر قابل توصیف هست. یکی علما هستند و دیگری شهدا . آیات متعددی از قران کریم  عظمت این بزرگان  را تاکید فرموده است ؛ ازجمله آیات شریفه « هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ » و در موردشهدا نیز میفرماید « وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»

شهدای عرصه دانش  عضو هر دو گروه هستند هم عالمند و هم شهید و بلکه بالاتر ،به این معنی که شهادت آنها صرفاً به خاطر علمشان میباشد پس یادشان گرامی و راه شان پر رهرو باد.

 

 




[ شنبه 24 دی 1390 ] [ 10:35 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خدای رحمان و رحیم –

In the name of god   the merciful the compassionate

الحمد الله

حمد از آن خدا است

Praise belongs to god


ادامه مطلب

طبقه بندی: قران و اعجاز قران،
[ جمعه 23 دی 1390 ] [ 10:16 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]

فضیل عیاض در میان مرو و ابیورد خیمه زده بود و دوستان زیادی داشت که دزد بودند فضیل مهتر این راهزنان بودو آنان دزدی میکردند و پیش فضیل میآوردند و فضیل آنها را بین خودشان تقسیم میکرد و خود نیز سهم خود را برمیداشت و آن را می نوشت .


ادامه مطلب

طبقه بندی: قران و اعجاز قران،
[ جمعه 23 دی 1390 ] [ 10:12 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]

میگویند در زمان یکی از پیامبران خدا  یک گروهی اززنان جمع میشوند واعتراض میکنند که ای پیامبراین چه وضعی است که هرچه مصیبت وزحمت است ما میکشیم این انصاف نیست ما درد میکشیم ما زایمان میکنیم بعد هم ما مصیبت میکشیم بچه بزرگ میکنیم این انصاف نیست . پیامبر میفرماید که پس به نظر شما عدل انصاف چیست؟


ادامه مطلب

طبقه بندی: داستان و لطیفه،
[ جمعه 23 دی 1390 ] [ 10:08 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]

پیش گفتار- شاید به ظاهر مقاله ذیر با اقتدار سازمان امور مالیاتی مغایرت داشته باشد و به خاطر آن بعضی از دوستان نسبت به آن حساسیت نشان دهند لذا لازم است متذكر شوم كه نویسنده نه تنها به عنوان كارمند سازمان امور مالیاتی این مقاله را مغایر با اقتدار سازمان امور مالیاتی نمیبیند بلكه به عنوان یك بسیجی پیرو ولایت و یك طلبه و فارغ التحصیل رشته حقوق ،این مقاله را صرفاً برای دفاع از مبانی نظام مقدس و فقه مبین شیعه و اجرای عدالت به رشته تحریر درمیاورد. به نظر حقیر انتشار این مقاله در درنشریه درون سازمانی ،بهتر ازانتشار آن درنشریات دیگر میباشد.


ادامه مطلب

طبقه بندی: حقوق مالیاتها،
[ چهارشنبه 21 دی 1390 ] [ 06:31 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]

الف- معجزه یعنی چه:معجزه امر خارق العاده ای است که خداوند این امر خارق العاده را برای پیامبران راستینش میبخشد که به وسیله آن انبیاء علهم السلام کارهائی را میکنند که دیگران توانائی انجام آن را ندارند و وجه تسمیه معجزه نیز همان است چون دیگران از آن  کار عاجز میباشند . معجزه نیز همان است چون دیگران از آن کار عاجز میباشند قابل توجه اینکه این لغت مورد استفاده دانشمندان اسلامی میباشد ولغت مورد استعمال قران برای این کلمه آیه هست. و مفهوم خارق العاده بودن نیز این است که معجزه برخلاف عادت عموم وخرق علت معلول عادی میباشد.


ادامه مطلب

طبقه بندی: قران و اعجاز قران،
[ دوشنبه 19 دی 1390 ] [ 11:07 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]

تعهد به نفع شخص ثالث:

در مقاله های دیگراز همین وبلاگ گفتیم که نظام حقوقی اسلام   در مبانی و اصول از دیگر نظامهای حقوقی دنیا برتر بوده است. بحث ما در این مقاله در مورد تعهد به نفع شخص ثالث میباشد
ادامه مطلب

طبقه بندی: برتریهای نظام حقوق اسلام نسبت به نظامهای حقوقی دیگر کشورها،
[ چهارشنبه 14 دی 1390 ] [ 09:37 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]

قبل

قبل از شروع بحث، لازم به یادآوری دو نكته است:

الف ) تعدد زوجات از ابتكارات اسلام نیست و قبل از اسلام نیز بوده است. بطوری كه گویا از نظر یهود حلال بوده و در مسیح نیز نصی در آن مورد نیست، بنابراین چون مسیح نیز مبلغ یهود بوده می‌توان گفت در آن نیز حلال بوده است. حضرت ابراهیم كه پیوسته مورد احترام اصحاب دیانتهای آسمانی است و همچنین انبیایی مانند یعقوب، داوود، موسی بیش از یك زن داشته‌اند. ویل دورانت در تاریخ تمدن می‌گوید: «علمای دین در قرون وسطی چنین تصور می‌كردند كه تعدد زوجات از ابتكارات پیغمبر  اسلام است در حالی كه چنین نیست.»گفته اند كه حضرت یعقوب علیه السلام 99 زن داشته است.


ادامه مطلب

طبقه بندی: تعدد زوجات در اسلام،
[ سه شنبه 13 دی 1390 ] [ 05:36 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]

مقدمه

در سال 1386 قانونی تحت عنوان قانون تسهیل تنظیم اسناد رسمی به تصویب رسید . همچنان که ازنام آن برمی آید این قانون به بهانه تسهیل وتسریع درتنظیم اسناد رسمی به تصویب رسیده است.

اگر چه تسهیل وتسریع درتنظیم اسناد امری مطلوب بوده ودر کل مورد پسند میباشد ولی نباید آن را دستاویزی برای برهم زدن اصول اولیه قانون گذاری قرار داد. اصولی همچون عدالت ، جلوگیری ازفساد مالی واقتصادی آنچنان مهم ومقدس بوده که نباید آن را با هیچ مصلحتی معامله کرد ودر حقیقت عمده رسالت قانون وقانون گذرای برپائی عدالت وایجاد نظم درجامعه ومقابله با ظلم ونابرابری درجامعه می باشد . متاسفانه دراین قانون مصالح مذکور رعایت نشده وقانون تسهیل ازابعاد مختلف قابل نقد بوده ونه تنها درقوانین مذکور اصول ومبانی حقوقی رعایت نشده است بلکه در قوانین مذکور مقررات ومبانی حقوق عمومی ( حقوق شهرداری ومالیاتی ) نیز مورد توجه قرار نگرفته است. دراین مقاله آنرا از بعد مالیاتی مورد بررسی قرار میدهیم. قبل از تصویب این قانون، براساس ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم تنظیم هرگونه سند، بالاخص سند نقل انتقال برای املاک ،مستلزم اخذ گواهی موضوع ما ه 187 ازادارات امور مالیاتی بود. ولی بعد از تصویب این قانون استثنائهای غیرموجه دراین امر بوجود آمد.  به عنوان مثال به موجب ماده  شش آئین نامه اجرائی قانون مذکور ، به شرط تعهد پرداخت بدهی مالیاتی توسط خریدار اخذ گواهی مذکور ضروری نمیباشد ودفاتر اسناد رسمی میتوانند بدون اخذ آن سند تنظیم کنند

 


ادامه مطلب

طبقه بندی: حقوق مالیاتها،
[ سه شنبه 13 دی 1390 ] [ 05:28 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]

یکی از قواعدی که در حقوق خصوصی بالاخص در قسمت مسئولیت مورد بحث قرار می گیرد قاعده اقدام است .  در حقیقت هرگاه شخص  عملی را انجام دهد که باعث شود از عمل شخصی دیگر ضرر ببیند این قاعده حاکم می گردد[1] و به عبارت دیگر کسی با علم و قصد و رضا ضرر و ضمانی را بپذیرد.[2]



[1] . سید مصطفی محقق داماد، قواعد فقه، بخش مدنی  1382،صفحه 129.

[2] . ابوالحسن محمدی ، قواعد فقه،نشرمیزان صفحه 225


ادامه مطلب

طبقه بندی: بررسی چند قاعده فقهی و حقوقی در حقوق نوین(حقوق مالیاتها)،
[ سه شنبه 13 دی 1390 ] [ 05:21 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]

مقدمه : یکی از قواعدی که می توان احکامی در راستای این قاعده در حقوق مالیات ها صادر نمود هم از حقوق مذکور استثنائهایی بر این قاعده وارد کرد قاعده الخراج بالضمان است گرچه مفهوم حدیث مبهم است و فقها احتمالات زیادی در این مورد داده اند ولی از آنجا که یکی از مهمترین  معانی خراج ، جزیه و مالیات است و چه بسا مفهوم واقعی و اصلی قاعده نیز در این زمینه بوده است و از طرف دیگر بر اساس این قاعده در حقوق مالیات ها می توانیم احکام مناسب و حقوقی صادر کنیم لذا بررسی این قاعده نیز در این پایان نامه بی ربط نمی باشد:


ادامه مطلب

طبقه بندی: بررسی چند قاعده فقهی و حقوقی در حقوق نوین(حقوق مالیاتها)،
[ سه شنبه 13 دی 1390 ] [ 05:17 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]

یکی دیگر از قواعدی که در حل سوالات و قضایای مالیاتی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد وخیلی از اشکالات امور مالیاتی را حل کند قاعده «العقود تابعه للقصود» است در حقیقت می توان گفت بنیان اخذ مالیات به این قاعده مربوط می گردد. همچنان که مکرراً گفته شده است ، به علت عدم استفاده از نیروهای حقوقدان و متخصص ،چندان به این قواعد در سازمان امور مالیاتی اعتنا نمی شود. در حالی که این قواعد می توانند کلید حل بسیاری از مشکلات و سوالات قرار گیرد .


ادامه مطلب

طبقه بندی: بررسی چند قاعده فقهی و حقوقی در حقوق نوین(حقوق مالیاتها)،
[ سه شنبه 13 دی 1390 ] [ 05:14 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]

مبحث اول: مباحث مهمی ازحقوق خصوصی درباره قاعده «لاحرج»

بند اول: معنای قاعده و الفاظ آن

«حرج- حرجاً الرجل : اذنب . احرج ه:‌واقعه فی الاثم. حرج- حرجاً الشیئ : ضاق . الحرج:الضیق،المكان الضیق الكثیر الاشجار. حرج:حرم.» [1]

حرج در لغت به معنای ضیق ،محدودیت ،تنگی و در تنگنا قرار گرفتن است . به معنای جائی كه درختان انبوه در آن قرار دارد نیز بكار رفته است و همچنین به معنای دشواری، و گناه نیز استفاده شده است.[2]

عسر- عِسراً‍ و عُسراً الزمان: اشتدّ . عَسُر: ضد یسرو سهل. عسّر علیه : خالفه.[3]

بعضی ها معتقد هستند كه در این قاعده عسرو حرج هر دو به یك معنی است.[4]

 

ولی بعضی از بزرگان دیگر حرج را اعم از عسر می دانند و به نظر آنها عسر دشوارتر از حرج است[5]  به نظر می رسد این استنباط صحیح تر است چرا كه قاعده ترجمه الفاظ این است كه  وقتی دو كلمه با هم به كار می رود معانی مختلف داشته باشند.

مفهوم حقوقی و فقهی این قاعده این است كه :«هرگاه تكلیفی دشوار و مشقت بار باشد ساقط می شود.» اما اینكه حد و اندازه دشواری و سختی باید تا چه اندازه باشد تا آن تكلیف ساقط شود، محققین عبارات و ملاكهای مختلفی را بیان نموده اند از جمله آنها این است « اقوال این است كه باید اقتصار نمود بر حد و اندازه ای از عسر و حرج شدید كه تحمل آن عادتاً سخت و دشوار باشد.»[6] 



[1] . المنجد فی اللغة والاعلام،الطبعة الحادیه والعشرین ،دارالمشرق بیروت ،صفحه 240.

[2] . ابوالحسن محمدی، قواعد فقه، چاپ یازدهم ، نشرمیزان ، صفحه190،بهار 1389

[3] . المنجد فی اللغه والاعلام،الطبعة الحادیه والعشرین ،دارالمشرق بیروت صفحه 246.

[4] . ابوالحسن محمدی، قواعد فقه، چاپ یازدهم ، نشرمیزان ،صفحه 190 ،بهار 1389

[5] . ملا احمد نراقی،عوائد الایام، صفحه61

[6] . محمد حسن نجفی، جواهر الكلام، جلد هفتم، صفحه149


ادامه مطلب

طبقه بندی: بررسی چند قاعده فقهی و حقوقی در حقوق نوین(حقوق مالیاتها)،
[ سه شنبه 13 دی 1390 ] [ 04:04 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]

یکی از قواعد مهم حقوقی و فقهی قاعده لاضرر است. به طور اجمال ، بر طبق این قاعده که در ذیل بحث خواهیم کرد ، هرگونه ضرر و خسارت به دیگران منع شده است.


ادامه مطلب

طبقه بندی: بررسی چند قاعده فقهی و حقوقی در حقوق نوین(حقوق مالیاتها)،
[ سه شنبه 13 دی 1390 ] [ 03:58 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

تعداد کل صفحات : 2 :: 1 2

درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
بک لینک طراحی سایت