تبلیغات
علمی ومذهبی

علمی ومذهبی
 
نویسندگان

دلائل زیادی وجود دارد که در ازدواجهای پیامبر(ص) هیچ آلایش و تمایلات نفسانی دخالت نداشته است. نویسنده کتاب «تحلیلی برازدواجهای پیامبر و پاسخ به شبهات» به حدود بیست مورد از آنها اشاره کرده است به مناسبت رحلت جانگداز حضرت رسول (ص) یکی از دلائل ذکر شده در کتاب مذکور را  عیناً بیان میکنیم؛

بین افكار و رفتار انسان پیوند محكم وناگسستی است بطوری كه امروز برای گزینش افراد از جمله اینكه ببینند شخص صاحب چه عملی است افكار او را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند افرادی كه صاحب بدترین رفتارهای انسانی هستند معمولاً كارهای خود را قبیح نمی‌دانند. معتادها و دزدها برای خاموش كردن ندای وجدان خود حتماً اعمال خود را تئوری پردازی كرده و توجیه منطقی و عقلی از آن می‌سازند. خلاصه اینكه یك شخص شاید بعضی از رفتارهای ناپسند خود را مخفی كند و آنها را آشكار نكند ولی به هیچ وجه نمیتواند رفتارهای مخالف رفتار خود را بعنوان شعار اصلی خود معرفی ‌كند. شاید یك سخنران مخفیانه روزه بخورد، شراب بنوشد ولی روزه در سخنرانی وی كمرنگ خواهد بود و چندان از قبح شراب نخواهد گفت.

با این مقدمه به سراغ بحث خود می‌رویم: هر یك از انبیاء و صاحبان مكاتب مختلف شعارهائی را به عنوان شعارهای اساسی خود مطرح كرده‌اند مثلاً شعار زرتشت : گفتار نیك، پندار نیك و اعمال نیك است.

عمده‌ترین شعار عملی پیامبر اسلام (ص) پرهیزگاری و كنترل هوای نفس است.«فان خیرالزاد التقوی واتقون یا اولی الباب»[1](بهترین توشه تقوی است پرهیزگارشوید ای خردمندان) از نظر پیامبر بزرگوار ما تنها راه برتری انسانها تقوا و پرهیزگاری آنهاست «ان اكرمكم عندالله اتقیكم»[2] شخصی كه مهمترین شعار او تقوی و پرهیزگاری است نمی‌تواند یك انسان هوس‌باز باشد. از هر چند آیه قرآن یک آیه به مزمت و نکوهش فحشاء و یا تمجید تقوا و پرهیزگاری اختصاص دارد . از نظر اصول فکری و اعتقادی حضرت محمد (ص)،قرآن گرچه کتاب هدایت و رستگاری است ولی این قران  تنها کسانی را هدایت می کند که پرهیزگار باشد و قرآن مجید به این امر مهم در اولین آیات خود اشاره فرموده است: «ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین...»[3] (این كتاب بی هیچ شك راهنمای پرهیزگاران است)

پیامبر اكرم (ص) از ابتدای بعثت تا رحلت یك شعار اساسی داشت و آن این بود كه كسی با ارزشتر است كه بتواند تقوا پیشه كند و افسار نفس خود را در دست داشته باشد. صاحب چنین فكر و شعار از هر آلودگی منزه خواهد بود.

علاوه بر اینكه تقوی و پرهیزگاری مهمترین شعار حضرت رسول (ص) بود بلكه بیشترین و عمده‌ترین احكام عملی وی نیز به تحقق تقوی و پرهیزگاری اختصاص دارد.

احكام مربوط به تقوی و كنترل نفس چنان زیاد و دقیق است گواینكه اسلام فقط برای مبارزه  با نفس آمده است ،قابل توجه اینكه خیلی از این احكام نیز اولین اعمالی است كه در اسلام واجب شده است برای توضیح بیشتر این احكام را به دو دسته تقسیم می‌كنیم:

 

یك- احكامی كه فكر و ذهن انسان را از هر پلیدی و ناپاكی دورمی‌كنند. عمده‌ترین اعمال واجب برای هر مسلمان در این دسته قرار دارد ازجمله‌ آنها، نماز و روزه است.

اینكه عرض كردم این اعمال برای جلوگیری از فحشا و فساد و كنترل نفس و جلوگیری از بی‌تقوائی است ساختة ذهن من نیست و این را برای پر بار شدن استدلالهایم ،من ابداع نكرده‌ام بلكه در قرآن مجید تنها علتی كه برای وجوب نماز و روزه آمده است همین علت می‌باشد. تنها علت برای وجوب نماز در قرآن به این شکل بیان شده است: « ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر.»[4] نماز از فساد و منكرات انسان را بدور می‌كند. آنچه كه انسان را به حركت وا می‌دارد و در حقیقت داعی انسان است تصورات ذهن اوست. این تصورات ذهن است که انسان را به کارهای خوب و بد و غیره وا می دارد.

نماز تصورات مثبت و معنوی را در انسان تقویت و تصورات منفی را تضعیف می‌كند وجلو فحشا و منكرات و شهوت را می‌گیرد.

در رابطه با روزه نیز آمده است : «یا ایهاالذین آمنوا كتب علیكم الصیام كماکتب علی الذین من قبلكم لعلكم تتقون»[5] ای اهل ایمان روزه گرفتن  برشما واجب شد، همان طور كه برای قبل از شما واجب شده بوداین دستوربرای آن است (كه تاازشهوات حیوانی پاك شده)[6] پرهیزگار شوید. آری برای اینكه انسان بتواند نفس خود را كنترل كند نیاز به تمرین و ممارست است و روزه این امر را تقویت می‌كند آیا صاحب این بینش می‌تواند انسان نفسانی باشد.

دو- گروه دوم احكامی هستند كه انسان را از التذاذهای  خطرناك منع می‌كند و جلو لذتهایی را كه سد تقوی را می‌شكنند می‌گیرند. این لذتها، لذتهای نامشروع بوده و مقدمه‌ای برای فساد و فحشا و فرو رفتن در لجن زار شهوت هستند از این گروه، به دو مورد اشاره می‌كنیم.

الف – همچنان كه یك معتاد معمولاً در اعتیادش به یك نوع از مواد اكتفا نمی‌كند و برای ارضای خود از مواد مختلف استفاده می‌كند یك هوسران نیز چنین است و معمولاً برای ارضای هر چه بیشتر نفس خود از عوامل جانبی و كمكی استفاده می‌كند یكی از این عوامل جانبی مشروبات الكلی است.

افرادی كه به دنبال التذاذ از هوای نفسی هستند برای پروازدر عالم هوس، خود از بالهای بی هوشی مشروبات الكلی استفاده می‌كنند. این در حالی است كه اسلام عزیز یعنی دین وآئینی كه بوسیله حضرت محمد ترویج شده ، این ام الخبائث را تحریم كرده است جالب اینكه افرادی كه اتهام‌های مذكور را به ما می‌زنند شراب را نه تنها حرام نمی‌كنند و چه بسا به عنوان یك امر مقدس نیز تبلیغ می‌كنند.

ب ) یكی دیگر از احكامی كه قرآن به آن تأكید كرده است پوشاندن چشم از نامحرم و همچنین حجاب برای خانم‌هاست. چشم چرانی نه تنها خود نوعی تمتع از جنس مخالف است بدون تردید راهی برای فرو رفتن در لجنزار كثافت نیز می‌باشد در حالی كه آئین حضرت محمد (ص) آنها را تحریم نموده است كه خود نشانگر منزه بودن پیامبر از هر آلودگی است.

 



5-سوره بقره آیه 197

6- سوره حجرات، آیه 13

7-سوره بقره آیه 1

8-سوره عنكبوت آیه 45

9-سوره بقره آیه 183

10-این تعبیراز ترجمه مرحوم الهی قمشه ای است.




طبقه بندی: تحلیلی بر ازدواجهای پیامبر و پاسخ به شبهات، تعدد زوجات در اسلام،
[ شنبه 1 بهمن 1390 ] [ 06:55 ب.ظ ] [ محمدرضا عباسی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
بک لینک طراحی سایت